The BIM Practice helpt organisaties prestaties verbeteren met BIM

Nieuws
Datum nieuws
11 februari 2025
Categorie BIM nieuws
Adviesbureau
Vaardigheden BIM nieuws
BIM visie, LEAN, Projectmanagement
BIM Register nieuwsbrief
Neem contact op met het bedrijf
Inhoudsopgave

“LEAN werken in de ontwerpfase zorgt voor een beter BIM-model”

The BIM Practice is een adviesbureau dat organisaties - voornamelijk woningbouwcorporaties en opdrachtgevers in de bouw - helpt om betere prestaties te behalen. Mede-eigenaar Dirk Jan Kroon: “Wij doorbreken de klassieke manier van samenwerken door partijen al in een vroeg stadium bij elkaar te brengen en informatie uit te laten wisselen. Als opdrachtgevers de juiste contractstukken en eisen opstellen over de samenwerking met digitale vastgoeddata, verbetert de samenwerking met partners, verloopt het bouwproces soepeler en verbetert de uiteindelijke kwaliteit.”

Dirk Jan Kroon staat samen met Ruud van de Star aan het roer van The BIM Practice. Dirk Jan vertelt: “The BIM Practice helpt organisaties zowel met de implementatie van BIM als door binnen projecten te zorgen voor goede BIM-documenten. We voeren modelchecks uit, stellen BIM-protocollen op, controleren het werk bij oplevering en zorgen vervolgens voor een goede overdracht naar de beheerorganisatie. Hierbij automatiseren we wat we kunnen automatiseren. The BIM Practice werkt digitaal, maar persoonlijk als het moet. Dit houdt in dat we veel met Teams werken, maar bijvoorbeeld bij een kick-off fysiek aan tafel zitten om alles door te spreken. We maken gebruik van LEAN-plannen: een bekende manier van werken in de bouw, maar in de ontwerpfase nog niet zo gebruikelijk. Terwijl het juist fantastisch werkt voor het maken van BIM-modellen. Wanneer je BIM-t wat je bouwt zodat je kunt bouwen wat je BIM-t,  heb je geen verrassingen meer.”

LEAN-aanpak

In de praktijk ziet Dirk Jan regelmatig dat overtuigingen van bouwpartijen en een gebrek aan communicatie een goede samenwerking in de weg staan. “Ik wil mensen er bewust van maken dat zij iets maken voor een ander. Wanneer ik een architect vraag voor wie hij een model maakt, antwoordt hij: voor de werkvoorbereider, zodat die het kan bouwen. Maar vaak heeft de architect geen contact met deze werkvoorbereider en toetst hij dus niet dat de werkvoorbereider daadwerkelijk met het model kan werken. Een gemiste kans. Een goed contact tussen betrokken partijen zorgt ervoor dat een model die details bevat die ook gebruikt worden en voorkomt zo verspilling. De LEAN-aanpak zorgt voor dit contact. Met behulp hiervan bespreken we met het hele bouwteam het project door. Wat is de opdracht? Wie maakt wat? Zijn we daar tevreden over? Vervolgens stellen we een prestatielijst en een planning op. Pas daarna maken de betrokken partijen een offerte en krijgt iedereen een ‘go’ op het werk. Deze manier van werken zorgt ervoor dat bouwpartijen eerst met elkaar in gesprek gaan, zodat zij een offerte opstellen op basis van wat er daadwerkelijk nodig is en gevraagd wordt.”

Set, Ground, Explore

Om BIM te implementeren binnen organisaties werkt The BIM Practice met een stappenplan dat drie stappen omvat: Set, Ground en Explore. Dirk Jan: “Set is de basis op orde krijgen: zorgen dat je bijvoorbeeld de juiste software hebt. Bij Ground zorgen we  dat het werken met BIM de basismanier van werken wordt, door het werk voor te doen, samen te doen en over te dragen. Explore gaat erover hoe BIM meerwaarde kan bieden. Aan de hand van deze drie stappen rapporteren we ook de voortgang van het werk.” Naast het uitvoeren van trajecten voor opdrachtgevers, geeft The BIM Practice ook trainingen in de Corporatie Academie. “Hier kunnen woningcorporaties zich eenvoudig in één dagdeel bijscholen op het gebied van bijvoorbeeld BIM of LEAN plannen.”

BIM maakt het verschil

Een onderwerp waar Dirk Jan veel weerstand op ziet, is het maken van 3d-scans bij renovatieprojecten. “Terwijl dit juist een grote meerwaarde heeft”, stelt hij. “Ja, het kost geld. Maar dit verdien je makkelijk terug – ook al zie je dit misschien niet direct. Wanneer je beschikt over een pointcloud hoeft de aannemer bijvoorbeeld niet meer naar de locatie om in te meten, net zoals de kozijnenbouwer en veel andere partijen. En dat is nog maar het begin. Het hele bouwteam is hiermee goed geïnformeerd, met een hogere kwaliteit als resultaat. Een mooi voorbeeld hiervan zag ik bij een woningcorporatie waar we BIM integreerden. Voorheen kon de directievoerder hier één project per dag bezoeken. Toen de uitvoering van de BIM-projecten startte kon hij opeens twee of drie projecten langs: er was veel minder gedoe op de bouw. Een mooi voorbeeld dat laat zien dat het werken met BIM écht veel verschil maakt en het werk ook leuker maakt. In ons webinar BIM in renovatie vertellen we hier meer over.”

De wow-factor bieden

The BIM Practice is al een aantal jaar partner van BIMregister. “Als organisaties streven we hetzelfde doel na”, vertelt Dirk Jan. “We zijn beiden bevlogen met BIM en willen dit uitdragen. Als The BIM Practice dagen we organisaties uit om een tandje verder te gaan en zo de wow-factor te bieden. Waar verras je je klanten nu echt mee? Zo laat je een positieve indruk achter en kun je jouw meerwaarde laten zien. Ook zelf bieden we graag wat extra’s. Zo maak je het verschil! Veel bedrijven benaderen ons wanneer zij een BIM-pilot willen doen. Maar: pilots doen wij niet meer. Die zijn niet meer nodig. BIM is voor ons dagelijkse kost. Bij een pilot ga je hopen dat het iets wordt, wij wéten al dat het resultaat heeft. Hier helpen we andere organisaties graag bij.”

 
Reacties (0)
Zie alle reacties van de lezers
Er zijn nog geen reacties geplaatst
#replace title#