HiCAD in de praktijk: van pointcloud tot plaatwerk bij fietsbrug

Nieuws
Datum nieuws
14 april 2025
Categorie BIM nieuws
Softwareleverancier
Vaardigheden BIM nieuws
3D , BIM software
BIM Register nieuwsbrief
Neem contact op met het bedrijf
Inhoudsopgave

Bij complexe constructies is slimme engineering essentieel. Dat bewees J. van Belzen B.V. met de realisatie van een technisch uitdagende fiets- en voetgangersbrug over de Haarlemmertrekvaart in Teylingen. Dankzij de gespecialiseerde tools binnen HiCAD wist het bedrijf het ontwerp te vertalen naar een maakbare werkelijkheid.

Uniek ontwerp met technische uitdagingen

De brug, die parallel aan de oever omhoog loopt en vervolgens een slingerbeweging maakt naar de overkant, bevat geen enkele rechte lijn. Volgens Martijn van der Linden van J. van Belzen zou realisatie zonder HiCAD en de geïntegreerde plaatwerkmodule niet mogelijk zijn geweest.

In eerste instantie was alleen een globaal rekenmodel beschikbaar. De calculator van J. van Belzen importeerde dit in HiCAD om een inschatting te maken van benodigd staal, plaatwerk en laswerk. Vervolgens legde Damsteegt de buitencontouren vast, waarna J. van Belzen de volledige engineering op zich nam.

Van digitale schets tot plaatuitslag

De brug is opgebouwd uit een verloopvormige conus van circa 65 meter lang, waarbij elke component uniek is. De krommende randkokers, schuine hellingen en variabele verstevigingsribben vroegen om een uiterst precieze aanpak. De HiCAD-plaatwerkmodule bood hier uitkomst. Hiermee konden automatisch plaatuitslagen gegenereerd worden, inclusief lasafschuiningen en exacte vormen.

Deze digitale bestanden werden direct doorgestuurd naar de snijmachines, waarna de gewalste platen naadloos op elkaar aansloten. De totale brug werd in vier segmenten gefabriceerd en nauwkeurig gepast.

Efficiëntie en controle dankzij pointclouds

Naast plaatbewerking gebruikte J. van Belzen ook HiCAD's pointcloud-module. Door de brug te scannen tijdens de bouw, werden eventuele afwijkingen ten opzichte van het 3D-model inzichtelijk. De verschillen bleken minimaal en binnen de toleranties. Ook de funderingsplaten op locatie zijn via pointclouds gecontroleerd op hun exacte positie.

Van ontwerp tot realisatie in negen maanden

De bouw startte vlak voor de zomer van 2024 en op 14 april 2025 werd de brug officieel in gebruik genomen. In totaal is er circa 100 ton staal verwerkt. "Dankzij HiCAD hebben we enorm veel tijd bespaard. Het was simpelweg de enige manier om dit project maakbaar te maken", aldus Van der Linden.

Specialistische CAD-software als sleutel tot succes

Waar veel staalbedrijven tegen beperkingen aanlopen met generieke CAD-software, biedt HiCAD een branchespecifiek alternatief. Sinds 2006 werkt J. van Belzen naar volle tevredenheid met deze oplossing. "De combinatie van modules op maat en gebruiksvriendelijke tools stelt ons in staat om sneller, slimmer en foutloos te werken."

Meer weten over HiCAD? Vraag vrijblijvend een gratis demo aan bij ISD Benelux.

 

Door ISD Benelux

Reacties (0)
Zie alle reacties van de lezers
Er zijn nog geen reacties geplaatst
#replace title#